vrijdag 26 april 2013

Bedsprei

Tja, ik heb al zoveel voor mijn dochtertje gemaakt, mijn zoontje mag natuurlijk niet achterblijven. Maar ja, wat haak je nou voor een stoere vijf-jarige? 
Een bedsprei! Maar wel eentje met stoere Granny's. dus vond ik hier een stoere Granny. 
Aangezien mijn zoontje gek is op de kleur rood, heb ik gekozen voor de kleuren rood, zwart en grijs. 
Ik heb bij de Wibra de kleuren rood en zwart gekocht, helaas is grijs (nog) niet aanwezig. Maar ik moet nog genoeg Granny's maken, dus voorlopig kan ik nog wel even vooruit.

Omdat ik zelf zo lang op zoek ben geweest hoeveel wol ik nodig heb, zal ik het jullie vertellen hoe ik dit heb uitgezocht.

Ik ben begonnen te bedenken hoe groot het sprei moet worden. Het is voor een eenpersoonsbed, dus dat is ongeveer 140x200cm. Toen heb ik een proeflapje gemaakt en deze gemeten en gewogen. De Granny is ongeveer 10x10cm (hij was iets kleiner, maar om te rekenen heb ik er maar 10x10cm van gemaakt). Dit betekende dus dat ik 240 Granny's nodig heb. Maar hoeveel wol is dat? Zoals ik al zei, heb ik ook het proeflapje geworden en hij woog 18 gram. Voor het gemak van rekenen heb ik hier 20 gram van gemaakt. Dus dat worden dan, in mijn geval, 24 bollen van 100 gram. 
Ik heb er voor gekozen om de kleur rood in de meerderheid te haken, dus heb ik 10 bollen rood gekocht en 7 bollen zwart. De andere 7 bollen grijs moet ik dus nog kopen, zodra deze weer aanwezig is bij de Wibra. Anders zou ik een alternatief moeten zoeken, maar ik hoop niet dat dat nodig is ;-)

Update so far: Op 25 maart had ik er 18 gemaakt


 en op 15 april 61 stuks.

 Zoals je dus ziet, mag ik nog even, 179 om precies te zijn ;-).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten